Nu ska vi snacka löpning

Nu kanske jag törs skriva att jag har kommit igång med löpningen igen.
Jag är inne på tredje veckan med regelbunden löpning.
Tre pass i veckan.
Första veckan blev det 19 km.
Andra veckan blev det 23 km.
Den här veckan har det, än så länge, blivit 14 km.
Så ja, jag kanske törs skriva att jag har kommit igång igen.

Jag har lagt upp det så att jag har varvat snabb gång med löpning.
Jag började med 2 min gång och 5 min löpning och ökade antalet löpminuter successivt och är nu uppe i 8 min löning varvat med snabb gång.
Nästa vecka ska jag testa med 1 min gång och 9 minuters löpning hade jag tänkt.
Jag tror att jag fortfarande kan behöva lura mig själv genom att lägga in en minuts gång med jämna mellanrum.
På något sätt är det mentalt svårare att springa på löpband.
Det har blivit otroligt mycket lättare sedan jag började täcka över displayen, men det är ändå svårare än att springa utomhus.
Utomhus kan jag själv reglera hastigheten utan att sluta springa.
När jag springer på löpband så ska ni inte för ett ögonblick inbilla er att jag ändrar på hastigheten på bandet i första taget.
Har jag bestämt en hastighet så är det den som gäller och då är det liksom bara att pinna på.

Nu har jag i alla fall kommit igång och min plan är alltså att fortsätta springa tre pass i veckan och att jag ska få ihop minst två mil på de här tre passen.
Jag har också en liten plan för hur jag ska lägga upp de här passen.

Det första har jag tänkt mig lite kortare och med lite kortare menar jag inte längre än 8 km och aldrig kortare än 5, men i lite snabbare tempo och i samband med det passet har jag också tänkt mig att köra några styrkeövningar för mage, rygg, bröst och gäddhängsmuskulaturen.
Det andra har jag tänkt köra intervaller och tar gärna emot tips på olika varianter av intervallträning.
(Kilometerintervaller känner jag mig dock inte riktigt mogen för än)
Det tredje passet har jag tänkt mig ska bli lite längre och med lite längre menar jag längre än 8 km.

Idag var det alltså dags för mitt livs första intervallpass på löpbandet.
Jag hade tänkt mig så här.
Uppvärmning 2,5 km
1 x 200 m i 6 min tempo.
1 x 200 m i 5.30 min tempo.
2 x 200 m i 5.0 min tempo.
1 x 200 m i 5.30 min tempo.
1 x 200 m i 6 min tempo.
Allt varvat med 100 m gång.
Nedjogg.

Nu blev det inte så.
Ja den första delen blev exakt som jag hade planerat från början.
Slutet också.
Men i mitten skilde det sig en aning.
Det kändes så himla bra och, hör och häpna, roligt att springa fort att det blev 5 x 200 m i 5.0 min tempo istället.
Jag blev helt förvånad själv när jag upptäckte vad härligt det var att springa så där fort.
Det var verkligen skitkul och det känns ju onekligen positivt med tanke på att jag tänkt mig att springa intervaller en gång i veckan.

Jag fick i alla fall ihop 6 km idag och jag har en jättebra känsla i kroppen.
Jag känner mig glad och endorfinig.
Det är en känsla jag älskar.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *