Prova lite nytt

För att få inspiration till träningen inför halvmaran så har jag bestämt mig för att haka på och följa ett redan färdigt träningsupplägg. Det finns massor av färdiga träningsupplägg på nätet.  Verkligen massor.
Både sådana man får betala dyra pengar för att få tillgång till och så finns det sådana som är helt gratis.
Man bestämmer sig vilken distans man vill träna inför och vilken sluttid man har som mål för distansen och sedan är det bara att köra igång.
Det som jag redan känner är riktigt roligt med det här färdiga upplägget är att jag kommer att få sjukt mycket variation i mina kvalitetspass.
Jag kommer att springa otroligt många varianter av intervaller och variationen är den största anledningen till att jag valt att testa det här.
Annars blir det bara samma samma samma hela tiden.

Det är slut med samma samma samma hela tiden för min del nu.
Idag sprang jag mitt första kvalitetspass efter det färdiga upplägget och det var helt sjukt kul, svårt och jobbigt.
Mer svårt än jobbigt nu när jag tänker på det i efterhand.
Och mest kul.

Jag värmde upp i lugnt tempo i två km.
Körde några 100 m löpningar i snabbt tempo och en minuts gång mellan för att väcka benen.
Sen sprang jag 3 x 5 minuter med 2 min vila mellan.
Det var första gången jag sprang lite längre intervaller och jag tyckte att det var svårt att hitta rätt tempo.
Första intervallen startade jag på tok för snabbt.
Den andra intervallen var snabb men ändå stabil.
Under den tredje tappade jag lite men tyckte ändå att jag lyckades jobba på utan att tappa allt för mycket gnista.
Passet avslutades med ca 1.5 km nedjogg hemåt.

Riktigt riktigt roligt var det och jag längtar redan efter nästa kvalitetspass.
Vilken glädje.
Jag älskar verkligen att springa…………

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *