Är det inte det ena så är det det andra

Efter min löptur i lördags har jag haft ont i hälsenan.
Det gjorde ont redan när jag började springa men jag tyckte inte att det var så farligt och efter ett par kilometer var smärtat helt borta och jag sprang vidare utan att tänka mer på det.
Så på söndagen gjorde det ont igen.
Nu låter det nästan som det gjorde fruktansvärt ont men så är inte fallet.
Det är bara det att från att aldrig ha haft ont någonstans av att springa så kan ”lite ont i hälsenan” gärna få väldigt stora proportioner.

Efter ett par dagar kontaktade jag min vän Ninja Ister som inte bara är min vän utan dessutom är speciallist på ömmande hälsenor.

Excentrisk hälseneträning, tåhävningar 3 x 15 st minst två gånger om dagen i 8-12 veckor.
Du kan springa om smärtan i hälen är runt 5 på en skala där 10 är outhärdlig smärta för det blir inte värre av att springa.

Det var vad hon sa och det är vad jag har gjort de senaste två dagarna.
Ja, inte sprungit alltså utan gjort tåhävningar.
Med den följden att jag har så ont i vaden att jag inte kommer iväg på mina första steg från stillasittande utan att grimasera.
Det känns som jag har lyckats överanstränga vaden rätt rejält med mina tåhävningar.
Nästan som att jag har lyckats ordna mig själv en rejäl muskelbristning.
Men jag känner mig bättre i hälen.

Är det inte det ena så är det det andra sa flickan när hon blödde näsblod……….

Det här inlägget postades i Eva och märktes , , av Eva. Bokmärk permalänken.

Om Eva

Jag är en medelålders mamma som trivs med att leva mitt liv. Jag är tvåbarnsmamma, kvinna, kollega, vän, fru som älskar min mina katter, mina löparskor, min MacBook och min familj ........ och jag har ALDRIG någonsin varit lyckligare

2 reaktion på “Är det inte det ena så är det det andra

  1. Precis så ska det kännas! Efter första tre dagarna med excentrisk träning ska man känna exakt hur muskeln ligger där i vaden … den ska smärta hela den!

    Och hälsenan gör ju inte ont alls?!

  2. Visst är det tråkigt när man VILL men inte kan….Skador stora som små känns så himla onödiga!
    Hoppas du läker snabbt så du kan fortsätta din träning:)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *