Om det här med löpningen

Jag har ju inte skrivit så mycket om min löpning efter Stockholm Halvmaran som jag sprang den 17 september.
Eller inte så mycket var väl en överdrift.
Jag har inte skrivit någonting alls.
Det betyder inte att jag har slutat springa.
Inte alls.

Jag har sprungit en hel del.
Inte så jättelånga distanser men det blev milen för en vecka sedan och dryga milen idag.
Jag har dessutom den stora förmånen att kunna springa på lunchen om jag vill och det har jag gjort två gånger redan.

Men i alla fall.
Jag har funderat lite på det här och någonstans i bakhuvudet har jag redan satt upp mitt långsiktiga mål.
Det är Stockholm Halvmarathon 2012.
Den här gången är mitt mål inte bara att klara det utan att klara det och springa på en bättre tid än den jag hade i år.
Ska jag vara helt ärlig så är målet att springa Stockholm Halvmarathon på två timmar och en kvart.
Jag har nästan ett helt år på mig att träna.
Det känns inte som ett helt orealistiskt mål.

Jag har också bestämt mig för att flytta fram bekvämlighetszonen för min löpning.
Jag har ju under en rätt lång tid klarat av att springa lite längre distanser i ett 7 minuters tempo.
Ett bevis på det är ju faktiskt att jag sprang halvmaran på den officiella tiden 1:30:32 vilket blir en snittid på precis under sju minuter.
Jag har ju lärt mig det att vill jag springa snabbare så måste jag träna på att springa snabbare och jag har kört en del intervaller under sommaren men jag har ändå inte klarat av att flytta fram den här bekvämlighetszonen tidigare.

Varför har jag inte klarat av det då?
Antagligen är det för att jag inte har vågat helt enkelt.
Jag har varit för rädd för att misslyckas.
Jag har inte vågat springa lite fortare när jag har tänkt mig ett längre pass eftersom jag har varit rädd för att inte orka hela vägen.

Så, hur gör jag för att våga då?
Jag börjar med att springa en lite kortare distans i lite högre tempo och det gjorde jag i onsdags.
Jag visste att vändan ”bara” var 4.5 km och jag bestämde mig för att testa och det höll hela vägen.
Jag sprang på en snitttid på 6.11/km och så snabbt har jag aldrig sprungit förutom på intervaller tidigare.

Idag hade jag bestämt mig för ett lite längre pass och det fick gärna bli lite längre än 10 km.
När jag började hade jag egentligen ingen tanke på att jag skulle försöka mig på ett lite högre tempo utan jag sprang ett tempo som jag tyckte kändes behagligt.
Tyvärr glömde jag av någon anledning pulsbandet så jag fick helt och hållet gå på känslan.
De första sju km (den femte visar 7.01 men just i dag väljer jag bort den kilometern) höll jag en snittfart på ca 6.30 och precis där runt 7 km insåg jag plötsligt att jag hade möjlighet att sätta PB på milen.
Sagt och gjort.
Jag försökte alltså öka och de två sista kilometrarna fram till milen hade jag fina tider och mitt PB är slaget med ungefär två minuter.

Precis efter milen saktade jag ner ett par hundra meter för att sedan sätta ny fart och det visar ju de sista km markeringarna att även den satsningen höll.
Jag menar 5.58 och 5.18 per km efter en mil är fantastiska resultat för mig och det roliga är att känslan i kroppen var att jag hade orkat ett par kilometer till.

Så utan att riktigt ropa hej ännu så känns det i alla fall som att 12 sprungna kilometer med en snittid på 6.20 är ett steg i rätt riktning mot att flytta fram bekvämlighetszonen rätt rejält.

Jag skrev ju någon gång i början av säsongen att ett av mina mål var att få kilometertider som stadigt var närmare 6 min än sju min och där var jag definitivt idag.

Det här inlägget postades i Löpning och märktes , , , av Eva. Bokmärk permalänken.

Om Eva

Jag är en medelålders mamma som trivs med att leva mitt liv. Jag är tvåbarnsmamma, kvinna, kollega, vän, fru som älskar min mina katter, mina löparskor, min MacBook och min familj ........ och jag har ALDRIG någonsin varit lyckligare

2 reaktion på “Om det här med löpningen

  1. Det börjar nästan kännas som att du lämnat motionen och börjar gå över till proffs löpande, då syftar jag främst på ditt tänk. Starkt jobbat! Jag förstår också att du får ut massor av löpningen.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.